Projectmanager Ontwerp&Aanleg
Tussen Ede en Hoenderloo leggen we een nieuwe transportleiding aan. Een flinke klus waar veel partijen bij betrokken zijn. Projectmanager Nico Hendriksen van Ontwerp & Aanleg leidt het project in goede banen. Nico werkt sinds januari 2020 bij Vitens. Hij houdt van verantwoordelijkheid, regelen en organiseren. De functie van Projectmanager past hem dan ook goed.
De spin in het web
Nico: ''De nieuwe transportleiding tussen Ede en Hoenderloo heeft twee belangrijke doelen. We zorgen voor voldoende leveringszekerheid in voorzieningsgebied Otterlo en we beantwoorden de toenemende watervraag in de groeiende gemeente Ede. Bij dit project zijn veel partijen betrokken. Vitensers van Ontwerp&Aanleg en Netbeheer&Levering, maar bijvoorbeeld ook externe partijen zoals de aannemer, provincie, gemeentes en busmaatschappijen.''
''Als Projectmanager ben ik de spin in het web. Ik zorg voor de operationele aansturing van het project, hou contact met de omgeving en zorg voor de verantwoording aan de stuurgroep. In het contact met de omgeving word ik uiteraard bijgestaan door de omgevingsmanager. Ik werk met een fijn team,'' vertelt Nico.
Samen snel schakelen
De oorspronkelijke start van de uitvoering van dit project stond gepland voor september 2019. Maar het project liep vertraging op door de aanscherping van de stikstofwet in de zomer van 2019. ''Toen was het even alle zeilen bijzetten, want aan de start van een dergelijk project gaan maanden aan voorbereidingen vooraf'', vertelt Nico.
''De werkzaamheden moesten plaatsvinden tussen oktober 2021 en maart 2022, na het toeristisch hoogseizoen en vóór het broedseizoen. Dus de uitdaging was om alle partijen weer in stelling te krijgen voor de werkzaamheden. Ik ben erg blij dat het uiteindelijk gelukt is. Als Projectmanager was het mijn taak om ook tijdens de uitstelperiode goed contact te houden met alle betrokkenen, zo zorgden we ervoor dat het project snel weer opgepakt kon worden.''
Boren en sleuven
''De leiding is inmiddels gelegd. Hij is achttien kilometer lang. Twaalf kilometer legden we aan in sleuven en de andere zes kilometer boorden we. Hierdoor hoefden we geen bomen te kappen en hielden we de impact op de omgeving klein. Tussen Otterlo en Hoenderloo was de impact wat groter. Daar is de provinciale weg voor anderhalve maand gesloten geweest, zodat wij de werkzaamheden veilig konden uitvoeren. Omwonenden moesten daar omrijden, maar dat hebben we goed gecommuniceerd met de omgeving.''