Stagiair ICT

Waarom heb je voor een stage bij Vitens gekozen?
Omdat ik me ging omscholen tot ICT’e. Ik deed mijn stage bij de ICT-servicedesk en werkplekbeheer.  Bij de servicedesk hielp ik medewerkers met problemen op ICT-gebied, bijvoorbeeld op de laptop of smartphone. Ook loste ik storingen en meldingen op en had ik contact met andere afdelingen wanneer meldingen niet door ons kunnen worden opgelost. Soms moesten er ook nieuwe werkplekken ingericht worden; iets wat ik deed vanuit het werkplekbeheer.”

En hoe beviel het?
“Je krijgt binnen Vitens verschillende mogelijkheden om in hun keuken mee te kijken. Zo heb ik meegelopen op verschillende locaties en heb ik meegeholpen bij de overstap naar een nieuwe wifi-omgeving voor heel Vitens. Het was erg interessant om te zien hoe een heel bedrijf hierop reageert. Daarnaast was mijn stage erg afwisselend: De ene dag was ik bezig een laptop en smartphone in te richten voor een medewerker, de andere dag loste ik een storing op binnen het pand of help je medewerkers aan de balie. Dit maakte het voor mij erg leuk. Tijdens de stage bij Vitens krijg je een hoop vrijheid. Dit betekent wel dat je zelf veel initiatief moet nemen, maar op deze manier leer je snel het bedrijf kennen. Alles is mogelijk als je er maar zelf om vraagt. Iedereen staat klaar om even een vraag te beantwoorden of te vertellen hoe iets zit.”

Waar ben je mee bezig geweest?
Tijdens mijn stage ben ik vooral bezig met het aansluitingsproces. De combinatie van een waterleiding, watermeter en de plek waar deze zich in een woning bevinden, wordt een aansluiting genoemd. Als er een huis gebouwd wordt, heb je water nodig en vraag je dus een aansluiting aan. In het aansluitingsproces van aanvraag tot aanleg bevinden zich nog wel eens wat knelpunten. Aan mij was het de taak om het proces beter te laten verlopen. Hiervoor moest ik met verschillende groepen aan tafel om de knelpunten in het aansluitproces uit te lichten om vervolgens aanbevelingen ter verbetering voor te stellen.”