Staf en Support

Staf en support

Water voor nu en later. Vitens garandeert 24 uur per dag en 7 dagen per week betrouwbaar en betaalbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Een complexe opgave. Helemaal als je bedenkt dat de generaties na ons ook zorgeloos willen genieten van drinkwater.

Achter en voor de schermen werken we met advies en ondersteuning aan onze strategie en het beleid voor de lange termijn. Van inkoop en facilitaire zaken, van financiën en groepcontrol, van mens en organisatie, juridische ondersteuning, communicatie tot klant en facturatie.

Business Development
De afdeling Business Development richt zich volledig op de externe kansen en mogelijkheden die we in de buitenwereld zien. De afdeling vergaart kennis, ontwikkelt pilots en gaat samenwerkingsverbanden en partnerships aan, waarbij altijd nieuwe ontwikkelingen centraal staan. De afdeling focust zich hierbij op meerdere domeinen (innovatie, technologie, data science, duurzaamheid, circulaire economie en de leefomgeving).

Inkoop & Facilitair Bedrijf 
De afdeling Inkoop & Facilitair Bedrijf bestaat uit meerdere disciplines. De strategisch inkopers zorgen ervoor dat de behoeften van interne afdelingen in kaart worden gebracht. Deze behoeften worden uitgewerkt in inkoop-samenwerkingsplannen en categorieplannen. De tactisch inkopers gebruiken deze plannen vervolgens om doormiddel van een professioneel inkoopproces te komen tot het contracteren van de juiste leveranciers. Facilitair Bedrijf biedt ondersteuning en advies aan kernprocessen van Vitens en aan de overige ondersteunende afdelingen. Zij werken met de onderverdeling Facilitaire Zaken, Service- en Contractmanagement en Vastgoed.

Finance & Control
De afdeling Finance & Control is hét financiële geweten van Vitens en zorgt ervoor dat de financiële administratie juist en volledig is. Voor de afdeling betekent dit de uitdaging om de voorspelbaarheid te vergroten, het waarborgen van juistheid en volledigheid van administratie en proberen te voorzien in de juiste informatiebehoefte. De afdeling is opgedeeld in een aantal disciplines: Accounting, Business Control en Concern Control. Aangevuld met een Treasury- en Risicomanager. De afdeling werkt met een open instelling en bestaat uit dynamisch team met jong en oud.

Klant & Facturatie
Deze afdeling is verantwoordelijk voor het klantcontact en de facturatie van 5,8 miljoen Vitens klanten en 2,5 miljoen Evides klanten. Binnen Klant & Facturatie werken diverse teams, namelijk: Vernieuwing & Klantinteractie, Relatiemanagement (staat in contact met de zakelijke markt), Bedrijfsbureau (productie- en capaciteitsplanningen en monitoring van processen) en acht operatieteams (binnen- en buitendienst). De binnendienst zorgt voor het klantcontact en de facturatie van de Vitens en Evides klanten. De klant kan ons benaderen via de telefonie, mails, brieven, WhatsApp, Facebook en Twitter. De klant benaderd ons o.a. bij verhuizingen, vragen over meterstanden, factuur en incasseren. Het doel is om de klant zo goed en zo snel mogelijk te beantwoorden, waarbij we streven naar een hoge klant tevredenheid. De buitendienst speelt een belangrijke rol bij het oplossen van klantissues. De buitendienst bezoekt deze klanten en zorgt ervoor dat er gefactureerd en geïncasseerd kan worden.

Mens & Organisatie 
Mens & Organisatie werkt aan een toekomstbestendig Vitens door te bouwen aan een krachtige organisatiecultuur en goed werkgeverschap. De afdeling richt zich op thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, leiderschapsontwikkeling, HR-digitalisering en het aantrekken en behouden van vakmanschap. Zo creëren we samen een werkomgeving waarin medewerkers met plezier werken, zich blijven ontwikkelen en bijdragen aan de maatschappelijke opgave van Vitens.

Bestuurszaken
De buitenwereld verandert steeds sneller, daarbij worden de relaties tussen Vitens en de buitenwereld steeds meer en intensiever. De strategie Elke druppel duurzaam uitvoeren en 2030-doelen bereiken vraagt om Vitens breed van buiten naar binnen te denken en om een adaptieve organisatie en strategieproces; koersvast, maar flexibel opereren. De afdeling Bestuurszaken jaagt hierin aan en ondersteunt dat proces, vanuit drie teams die elkaar aanvullen en versterken​. Van waaruit de medewerkers in diverse verbanden en samenstellingen, binnen en buiten Bestuurszaken, samenwerken aan prioriteiten voor de korte en lange termijn. 

Word jij onze nieuwe collega? Bekijk de openstaande vacatures

Titel Sort descending Plaats
Herstel
Woordvoerder
Woordvoerder Zwolle, NL 3 okt. 2025
Zwolle, NL
Teammanager KAM IB
Teammanager KAM IB Zwolle, NL 16 okt. 2025
Zwolle, NL
Kwaliteitsadviseur
Kwaliteitsadviseur Zwolle, NL 7 okt. 2025
Zwolle, NL
Controller
Controller Zwolle, NL 24 sep. 2025
Zwolle, NL

Onze experts Joost, Irene en Lisa vertellen je meer over hun werk

Manager Business Development

Joost: “De wereld waarin we leven verandert voortdurend en de samenleving verwacht dat wij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tegelijkertijd volgen ook technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel op. Ik zie het als één van mijn belangrijkste taken om duurzaamheid echt te verankeren.”

Lees hier het hele verhaal van Joost Bouten

Teammanager Klant & Facturatie

Irene: ''De afdeling Klant & Facturatie zit het dichtst bij de klant, dat maakt het voor mij zo interessant en leuk. Binnen ons team is er veel verbondenheid. Je ziet echt dat iedereen de klant in één keer zo goed mogelijk wil helpen, we streven samen naar maximale service en stimuleren bewust drinkwater gebruik.''

Lees hier het hele verhaal van Irene Derckx

Junior Strateeg Bestuurszaken

Lisa: ''Uitdaging staat met stip bovenaan het lijstje met wat ik belangrijk vind in mijn werk. Binnen Vitens is er veel ruimte om je huidige werk, maar ook je loopbaan, in te richten. Dit  draagt bij aan je werkplezier en daar heb je zelf de grootste invloed op!''

Lees hier het hele verhaal van Lisa Meijer